Zakup przyczepy kempingowej lub jej wypożyczenie to dobry wstęp do karawaningu. Nie sposób jednoznacznie rozstrzygnąć, czy lepszym wyborem jest zestaw samochód + przyczepa, czy może jednak kamper. To już zależy od indywidualnych preferencji, planowanego sposobu spędzania wakacji, częstotliwości wyjazdów oraz składu osobowego. Jeśli ostatecznie padło na przyczepę, to zanim ją kupisz i wyruszysz w swoją pierwszą trasę, musisz się zapoznać z kilkoma podstawowymi informacjami. Jazda samochodem z przyczepą kempingową nie jest wcale taka prosta, a przy tym jest obwarowana konkretnymi przepisami Kodeksu ruchu drogowego, o czym piszemy w naszym artykule.
Zdecydowana większość kierowców w naszym kraju posiada standardowe prawo jazdy kategorii B. Umożliwia ono kierowanie pojazdami lub zespołami pojazdów o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) do 3500 kg.
Co to oznacza w praktyce? Jeśli masz tylko prawo jazdy kategorii B, to musisz dokładnie sprawdzić, czy po podpięciu przyczepy kempingowej do haka Twojego auta łączne DMC takiego zestawu nie przekroczy 3500 kilogramów.
Przykład:
Mając prawo jazdy kategorii B i auto o DMC 2000 kilogramów, możesz holować przyczepę o DMC maksymalnie 1500 kilogramów.
Ważne!
Nie liczy się tutaj rzeczywista masa przyczepy, ale właśnie jej DMC.
Co więcej, ustawodawca wprowadził pewne ograniczenie mówiące, że stosunek DMC samochodu do DMC przyczepy musi wynosić 1,33:1. Innymi słowy: holownik zawsze musi być o minimum 1/3 cięższy niż przyczepa.
Przykład:
Samochód o DMC 1800 kilogramów może holować przyczepę o DMC maksymalnie 1350 kilogramów (1800 : 1,33).
Kod 96 w prawie jazdy kategorii B informuje o tym, że kierowca ma uprawnienia do prowadzenia nieco cięższego zestawu pojazdów, a dokładnie o DMC do 4250 kilogramów. Niby różnica niewielka, natomiast może znacząco ułatwić znalezienie odpowiedniej przyczepy kempingowej dla siebie, bez konieczności uzyskania prawa jazdy wyższej kategorii.
Aby zdobyć kod 96 nie trzeba uczestniczyć w kursie – wystarczy zdać egzamin praktyczny w wybranym Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego.
Jest to zalecane rozwiązanie dla właścicieli sporych holowników, którzy chcą podpiąć do nich również dużą i ciężką przyczepę. Na przykład kierowca samochodu o DMC 2200 kilogramów w przypadku posiadania samego prawa jazdy kategorii B może holować przyczepę o DMC zaledwie 1300 kilogramów. Kod 96 podnosi ten pułap do 1650 kilogramów (z uwagi na wspomniane wcześniej ograniczenie przez stosunek masy samochodu do masy przyczepy).
Nie tylko DMC ogranicza to, jaką przyczepę możemy podpiąć do holownika. Zanim ruszysz w drogę dowolnym zestawem, to skrupulatnie skontroluj jego wymiary, aby nie ryzykować wysokiego mandatu – zwłaszcza poza granicami naszego kraju.
Zestaw samochód + przyczepa może mieć maksymalnie:
Dodatkowo koniecznie sprawdź nacisk na kulę haka holowniczego, którego maksymalną wartość określa producent haka. Można to zrobić przy pomocy specjalnej wagi (do kupienia np. w naszym centrum karawaningowym). Jeśli maksymalny nacisk wynosi np. 80 kilogramów, to przyczepa nie może wywierać nawet minimalnie większego nacisku – jeśli tak jest, wówczas należy przepakować przyczepę, odciążyć ją lub np. zrezygnować z przewozu rowerów na dyszlu przyczepy.
Podróżowanie z przyczepą kempingową to propozycja dla osób cierpliwych, którym nigdzie się nie spieszy. Pamiętajmy, że zestaw samochód + przyczepa jest traktowany na równi z pojazdami ciężarowymi, co oznacza znaczne ograniczenie dopuszczalnej prędkości.
Ile można jechać holując przyczepę kempingową?
Jazda samochodem z przyczepą kempingową nie jest taka prosta, jak mogłoby się wydawać. Na początku na pewno będzie Ci towarzyszyć niemały stres – regularne zerkanie w lusterko wsteczne, czy wszystko jest w porządku, to norma, a swoje zrobi dopiero nabyte doświadczenie.
Na pierwszą podróż z przyczepą nie radzimy wybierać zbyt długiej trasy. Warto zacząć od wypożyczenia przyczepy i poćwiczenia jazdy drogami krajowymi, ekspresowymi, autostradami, nawet w mieście. Szczególnie ważne jest oswojenie się z manewrowaniem przyczepą (cofanie, parkowanie), co może sprawiać trudności nawet kierowcom z wieloletnim staże
Chcesz więcej wskazówek od praktyków karawaningu? W takim razie zostań na naszym blogu i przeczytaj inne artykuły przygotowane przez ekspertów HYMER Poznań, z których dowiesz się m.in., komu rekomendujemy duże przyczepy kempingowe oraz kiedy lepiej kupić nową, a kiedy używaną przyczepę kempingową.