Każdy, kto podjął decyzję o zakupie kampera, szybko stanie przed klasycznym dylematem: jaki rodzaj pojazdu kempingowego wybrać? Standardowy podział sprowadza się do kamper vanów, kamperów typu integra oraz półintegra. Na polskim i europejskim rynku największą popularnością cieszą się te ostatnie, które łączą w sobie kilka ważnych zalet. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej. Z naszego poradnika dowiesz się, czym właściwie jest kamper półzintegrowany, co go wyróżnia i dlaczego warto się nim zainteresować.
Kamper półzintegrowany, w środowisku karawaningowym nazywany po prostu półintegrą, to pojazd kempingowy, w którym szoferka i część mieszkalna są ze sobą połączone (zintegrowane). Zabudowa kampera jest montowana na podwoziu dostarczonego samochodu – na przykład Forda Transita, Fiata Ducato, Citroena Jumpera, Peugeot Boxera czy Mercedesa Sprintera.
Innymi słowy: producent kampera zamawia podwozie, do którego następnie mocuje wcześniej zaprojektowaną i wykonaną zabudowę. Tak powstaje kamper półzintegrowany, czyli półintegra. Nazwa „półintegra” ma związek z tym, że w kamperze znajduje się fabryczna szoferka, w większości taka sama jak np. w samochodzie z inną zabudową (np. chłodni). Oczywiście producent kampera dostosowuje ją do specyfiki pojazdu, m.in. wyposażając szoferkę w obrotnice foteli czy montując nad nią elektrycznie opuszczane łóżko. Dodatkowo, nie znajdziemy tu charakterystycznej ściany działowej rozgraniczającej „pakę” i szoferkę. W kamperze półzintegrowanym swobodnie przechodzimy zza kierownicy do zabudowy mieszkalnej.
Zacznijmy od często pomijanej zalety, jaką jest dostępność takich kamperów. Jeśli bardzo spieszy Ci się z zakupem, to najszybciej znajdziesz odpowiedni dla siebie kamper półzintegrowany – takich modeli jest po prostu najwięcej, a wybór rodzajów zabudów, układów wnętrza czy wersji silnikowych jest olbrzymi.
Z praktycznego punktu widzenia zaletą półintegry jest przestronna i funkcjonalnie zaprojektowana część mieszkalna. Nie zapewnia ona oczywiście równie dużo miejsca, jak pełna integra, ale za to wypada o wiele lepiej w porównaniu z kamper vanem. Jednocześnie, co doceniają zwłaszcza początkujący użytkownicy, półzintegrowanym kamperem jeździ się „spokojniej”. Ktoś, kto po raz pierwszy wsiada za kierownicę pojazdu kempingowego będzie zszokowany jego długością, szerokością czy widocznością pomiędzy fotelem kierowcy a przednią szybą. Komfort psychiczny w półintegrze jest zdecydowanie lepszy/wyższy.
Kampery półzintegrowane potrafią być świetnie przemyślane i pomimo relatywnie niewielkiej przestrzeni, zapewnić komfortowe warunki mieszkalne nawet 5-6 osobom (szczególnie w wariancie z elektrycznie opuszczanym, podwójnym łóżkiem). Najpopularniejszym rozwiązaniem są układy 4-osobowe, rodzinne, przeznaczone dla załóg podróżujących w systemie 2+2.
Z naszych obserwacji wynika również, że kampery typu półintegra szybciej przekonują do siebie kierowców. Prowadzenie takiego kampera jest bardzo przyjemne i nie różni się istotnie od kierowania busem czy wyższym autem osobowym. Po stronie zalet można tutaj wymienić również zwartą zabudowę, co na pewno docenią osoby mające niemiłe wspomnienia z holowania przyczepy kempingowej po ciasnych uliczkach np. w Chorwacji czy Hiszpanii.
Kamper półzintegrowany gwarantuje wysoki komfort spędzania czasu w podróży, niezależnie od tego, czy śpimy na kempingu, polu namiotowym czy na dziko. Można łatwo znaleźć dla niego odpowiednie miejsce, bezproblemowo manewrować, przechodzić z szoferki do części mieszkalnej, aby np. skorzystać z toalety itd. Większość takich kamperów jest w pełni wyposażona, tj. znajdziemy w nich aneks kuchenny, kącik jadalniany, sypialnię oraz łazienkę z prysznicem.
Nie ma co ukrywać, że kamper typu półintegra jest pewnego rodzaju kompromisem, łącząc w sobie zalety kamper vana oraz pełnej integry, a nawet przyczepy kempingowej. Będzie dobrym wyborem dla osób, które:
Szeroki wybór półzintegrowanych kamperów, m.in. marki Hymer czy Buerstner, znajdziesz w salonie Hymer Poznań. Odwiedź nas w Sadach koło Poznania i skorzystaj z fachowego doradztwa oraz atrakcyjnych form finansowania zakupu.