Specjalizujemy się w sprzedaży samochodów kempingowych i kamperów uznanej marki Hymer oraz docenianych przez klientów kamperów Sunlight. Proponujemy profesjonalne doradztwo w zakupie na każdym jego etapie. Od wyboru modelu, przez skonfigurowanie wyposażenia, po finansowanie.
Uwielbiają być w ruchu. Wysokiej jakości powierzchnie i ergonomiczne rozwiązania kuchenne po nowoczesne koncepcje oświetlenia i niebiański komfort snu w rozkładanym łóżku. Rozpocznij swoją podróż już teraz z gwarancją dobrego samopoczucia i spraw, aby każdy cel stał się ulubionym miejscem z Twoim Bürstnerem. Zawsze i wszędzie, podróżuj gdzie chcesz. Nie zapomnij zapiąć pasów!
Specjalizujemy się w sprzedaży samochodów kempingowych i kamperów uznanej marki Hymer oraz docenianych przez klientów kamperów Sunlight. Proponujemy profesjonalne doradztwo w zakupie na każdym jego etapie. Od wyboru modelu, przez skonfigurowanie wyposażenia, po finansowanie.
CROSSCAMP
Żyj bez ograniczeń
CROSSCAMP
Żyj bez ograniczeń

Ile można załadować do przyczepy kempingowej? Wyjaśniamy

Ile można załadować do przyczepy kempingowej? Wyjaśniamy

Dopuszczalna masa całkowita (DMC) a masa własna przyczepy

27 marca 2024

Podróżowanie z przyczepą kempingową to coraz popularniejszy sposób spędzania urlopu czy długich weekendów. Zakup przyczepy nie obciąża tak mocno budżetu domowego jak zakup kampera, w dodatku na rynku bez problemu znajdziemy modele o niskiej masie własnej i DMC, które z powodzeniem można holować nawet zwykłym samochodem osobowym. Tutaj jednak zawsze trzeba pilnować, czy nie łamiemy obowiązujących przepisów narzucających pewne ograniczenia w zakresie ładowności przyczepy. Wielu początkujących fanów karawaningu ma problem, aby odnaleźć się w tych niuansach.

W kolejnym artykule poradnikowym na naszym blogu poruszamy bardzo ważny temat i wyjaśniamy, ile można załadować do przyczepy kempingowej. Zapraszamy do lektury.

Dopuszczalna masa całkowita (DMC) a masa własna przyczepy

Aby dobrze zrozumieć, ile można załadować do przyczepy kempingowej, należy rozróżnić dwa podstawowe pojęcia: dopuszczalną masę całkowitą (DMC) oraz masę własną przyczepy.

DMC to wartość, która określa maksymalną masę przyczepy wraz z ładunkiem. Nie wolno jej przekraczać! Jest to wartość ustalona przez producenta i zatwierdzona przez instytucję homologującą pojazd na danym rynku.

Z kolei masa własna przyczepy to nic innego jak waga pojazdu „na sucho”, czyli bez żadnego dodatkowego wyposażenia i ładunku.

Jak policzyć, ile można załadować do przyczepy?

Obliczenie maksymalnego dopuszczalnego obciążenia przyczepy jest bardzo proste. Wystarczy tylko odjąć jej masę własną od DMC.

Przykładowo: kupiliśmy przyczepę producenta X o DMC 1300 kg, której masa własna wynosi 950 kg. Wykonujemy proste działanie i wiemy już, że do tej przyczepy można załadować dodatkowe 350 kg ładunku.

Porada HYMER Poznań:

Przekroczenie ładowności przyczepy jest nie tylko nielegalne, ale też może być niebezpieczne, powodując nieprzewidywalne zachowanie się pojazdu podczas holowania, np. wystąpienie problemu wężykowania już przy niskiej prędkości.

Czym ryzykujesz przekraczając DMC przyczepy? 

Przekroczenie DMC przyczepy kempingowej może nieść ze sobą naprawdę poważne konsekwencje.

Zacznijmy od tego, że jest to zwyczajnie niezgodne z przepisami. Holując przeładowaną przyczepę ryzykujemy, że w razie kontroli drogowej – a te zdarzają się dość często, szczególnie w Austrii, przez którą wiedzie szlak drogowy m.in. do popularnych wśród polskich turystów Włoch czy Chorwacji – należy się liczyć z bardzo wysokim mandatem, a nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przyczepy i uniemożliwieniem dalszej jazdy.

Porada HYMER Poznań:

W ostatnich latach obserwuje się wręcz masowe kontrole kamperów i zestawów z przyczepą kempingową, co niestety jest pokłosiem „kombinowania” i nagminnego podróżowania przeładowanymi pojazdami/zestawami pojazdów.

Mandaty mandatami, ale o wiele bardziej do wyobraźni powinny przemówić konsekwencje w postaci zwiększonego ryzyka wypadku. Nadmierna masa przyczepy negatywnie odbija się na skuteczności hamowania, stabilności prowadzenia oraz sterowności zestawu pojazdów.

Na marginesie dodajmy, że holowanie przeciążonej przyczepy nie pozostaje bez wpływu na stan samego holownika, powodując przyspieszone zużycie elementów układu napędowego (grożąc np. poważną awarią skrzyni biegów czy silnika), układu hamulcowego i zawieszenia.

Wskazówki

Przestrzeganie dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy kempingowej to jedno, ale równie ważne jest poprawne rozłożenia ładunku w pojeździe, co ma ogromny wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Zasada jest bardzo prosta: ciężkie przedmioty umieszczamy jak najniżej i możliwie najbliżej osi przyczepy. Zapobiegnie to nadmiernemu przechylaniu się pojazdu na zakrętach i zmniejszy ryzyko wężykowania.

Wszystkie rzeczy przewożone w przyczepie muszą być również zabezpieczone przed przesuwaniem się w czasie jazdy – na przykład zamknięte w szafkach czy mocowane pasami transportowymi.

Na koniec jeszcze jedna praktyczna wskazówka: po zapakowaniu przyczepy, ale przed wyruszeniem w drogę, warto wybrać się np. na lokalny skup złomu i zważyć zarówno przyczepę, jak i cały zestaw. Jeśli DMC przyczepy będzie lekko przekroczone, to można np. opróżnić zbiornik na wodę czy przenieść część rzeczy do samochodu.

Zachęcamy również do lektury innych artykułów opracowanych przez ekspertów HYMER Poznań, z których dowiesz się m.in., na czym bazuje legendarna jakość przyczep kempingowych Eriba, gdzie można nocować kamperem oraz jak przygotować się do pierwszej podróży kamperem.

Koniecznie sprawdź inne porady
ul. Poznańska 10
62-080 Sady k. Poznania
(+48) 61 677 01 01
info@hymerpoznan.pl
Godziny otwarcia: 
Pon-Pt | 8:00-17:00
Sb | 9:00-14:00
Do góry
Polityka prywatności
crossmenu